Een half jaar Jeugdformaat academie: ‘Door de trainingen voel ik me nog zekerder in mijn werk’
Gepubliceerd op: 13 oktober 2021
Sinds een half jaar heeft Jeugdformaat een eigen opleidingscentrum: de Jeugdformaat academie. Vanuit deze academie worden de hulpverleners van Jeugdformaat opgeleid en bijgeschoold, maar ook externe partijen kunnen trainingen inkopen. De trainers van de Jeugdformaat academie hebben zelf een achtergrond in de jeugdhulpverlening, en delen graag hun kennis met de buitenwereld. Leidinggevende Femke de Groot vertelt er meer over. Ook gedragswetenschapper Elisabeth Hogelink, die onlangs de training Hechtingsgerichte Systeemtherapie volgde, deelt haar ervaring.
De Jeugdformaat academie is ontstaan vanuit de grote interne opleidingsbehoefte, vertelt Femke de Groot. ‘Daarom is ons opleidingsplan ook direct gebaseerd op de behoefte van medewerkers. Die behoefte hebben we uitgebreid geïnventariseerd: wat willen ze leren? Wat vinden ze lastig? Bovendien moeten jeugdhulpverleners voor hun beroepsregistratie punten halen. Om dat voor hen makkelijker te maken, zijn wij zelf die geaccrediteerde trainingen gaan faciliteren.’
Kennis opfrissen en aanvullen
Inmiddels ligt er een uitgebreid trainingsprogramma. Een aantal voorbeelden: traumasensitief werken, oplossingsgericht werken, omgaan met hechtingsproblematiek en krachtig positioneren. Femke: ‘Deze onderwerpen zijn dus direct aangedragen door onze jeugdhulpverleners. In ambulante begeleiding en op woon- en behandelgroepen komen ze veel kinderen met trauma’s of hechtingsproblematiek tegen. Wij vinden het ontzettend belangrijk dat onze hulpverleners de juiste kennis en vaardigheden in huis hebben om de beste hulp te bieden, en dat hun kennis ook wordt opgefrist en aangevuld. De academie maakt dit mogelijk.’
Externe trainers
Als er behoefte is aan een training die niet in het aanbod van de academie zit, dan wordt daar ook in meegedacht. ‘Zo kopen we ook trainingen in. Zoals laatst, met de training Hechtingsgerichte Systeemtherapie. Dat is een geaccrediteerde training voor gedragswetenschappers die we zelf niet aanbieden. Die training hebben we toen laten verzorgen door externe trainers,’ vertelt Femke. Een van de gedragswetenschappers die de training volgde, is Elisabeth Hogelink. Haar reden om de training te volgen, was een verschuiving in haar werkzaamheden. ‘Eerst werkte ik, ook vanuit Jeugdformaat, als klinisch kinder- en jeugdpsycholoog binnen het onderwijs,’ vertelt ze. ‘Daar werkte ik veel met kinderen en tieners, maar weinig met ouders. Sinds kort ben ik overgestapt naar daghulp en gezinshuizen. Nu kom ik veel meer met (gezinshuis)ouders in aanraking. Dat is even wennen. Daarom gaf ik me op voor deze training.’
Nieuwe taal
De training is Elisabeth goed bevallen, vertelt ze. ‘Ik was op zoek naar handvatten bij het vertalen van de behandeling naar ouders toe. Dus ouders kunnen meenemen in de behandeling en ook hen psycho-educatie geven zodat ze hun kind en de problematiek goed kunnen begrijpen. Deze training gaf hiervoor ontzettend concrete hulp waar ik direct mee aan de slag kan. We leerden om een hechtingssituatie visueel te maken met poppetjes. Tijdens de behandeling laat je het kind dan met legopoppetjes de verhoudingen in het gezin neerzetten. Dus bijvoorbeeld een oma dichtbij, ouders verder weg, en de gezinshuisouder daar tussenin. Vervolgens ga je hierover in gesprek. De poppetjes zijn hierin eigenlijk een hele nieuwe taal. Een ontzettend concreet handvat om een gesprek over de hechtingssituatie een stuk duidelijker te maken.’
Inhoudelijk én praktisch
Het is niet de eerste training die Elisabeth volgde via de Jeugdformaat academie. ‘Eerder volgde ik al de training Handelingsgerichte Diagnostiek. Ook een ontzettend sterke cursus. En binnenkort heb ik nog een training over hechting op de planning staan. Als behandelaar wil ik de allerbeste zorg geven die het kind en zijn of haar ouders echt verder helpt. Daarvoor is het belangrijk om te blijven leren. Dat kan bij de academie. Mijn inhoudelijke kennis op wetenschappelijk gebied wordt opgefrist, maar ik krijg ook praktische handelingsadviezen die ik direct kan meenemen in mijn werkweek. Het resultaat: door de trainingen voel ik me nog zekerder in mijn werk.’