‘Dit werkbezoek had wel drie dagen mogen duren’
Gepubliceerd op: 28 juni 2021
Een fysiek werkbezoek zat er, in verband met corona, helaas nog niet in. Daarom opende Jeugdformaat digitaal haar deuren voor een afvaardiging van de H10 gemeenten (tien gemeenten in de regio Haaglanden), het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (verzorgt de gezamenlijke inkoop en contracten van jeugdhulp in de H10 gemeenten) en de Jeugdautoriteit. Deze afvaardiging bestond uit: directeuren, managers, beleidsmedewerkers en contract- en relatiemanagers. Belangrijke stakeholders in de regio waar Jeugdformaat werkzaam is.
Ervaringen uit de praktijk
Jeugdformaat is onder andere werkzaam in de H10 gemeenten; Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Voorschoten, Wassenaar, Westland en Zoetermeer. Zij zijn verantwoordelijk voor de jeugdzorg in hun gemeente. ‘Ik vind het heel belangrijk dat de gemeenten waar wij voor werken, maar ook het servicebureau en Jeugdautoriteit, weten hoe wij onze hulp organiseren. We staan immers gezamenlijk opgesteld om kwalitatief goede en betaalbare zorg te leveren. In gesprekken leg ik regelmatig uit wat onze visie op zorg is en ook hoe dit er in de praktijk uitziet. Maar niemand kan dit beter vertellen dan onze medewerkers, pleegouders en de betrokken cliënten. Daarom heb ik hen gevraagd om hun verhaal en ervaringen te delen tijdens dit werkbezoek,’ zegt Iraida Ishaak, directeur zorg van Jeugdformaat.
Interactieve sessies
In verschillende interactieve sessies kregen de deelnemers meer te horen over de verschillende hulpvormen; pleegzorg, gezinshuizen, logeerhuizen, daghulp, ambulante spoedhulp en ambulante hulp rondom verblijf. Tijdens de sessies werden de hulpvormen gepresteerd en werd toegelicht hoe de hulp eruit ziet. Medewerkers, pleegouders en cliënten vertelden vanuit hun ervaring hoe ze de hulp in de praktijk uitvoeren, wat de successen zijn maar vooral ook waar ze tegenaan lopen.
Een medewerker van Ambulante Spoedhulp:
‘In de hulp aan onze cliënten kijken we naar de aanpak in plaats van naar ons aanbod. Wat is er nodig om het probleem op te lossen? Daar passen we de behoefte aan hulp en begeleiding op aan. Zo maken we de hulp passend’.
Aansluitend vertelden (oud-)cliënten hoe zij de hulp (hebben) ervaren. ‘Ik voelde mij op mijn gemak in een logeerhuis. In die maanden heb ik geleerd om mij aan afspraken te houden en samen te werken. Ik ben ook veel zelfstandiger geworden. Maar het belangrijkste dat ik geleerd heb is om met anderen over mijn gevoelens te praten’, vertelde een oud-cliënt van een van de logeerhuizen van Jeugdformaat.
Bruggen slaan
Na afloop vroeg zorgdirecteur Iraida aan de deelnemers wat zij van het werkbezoek vonden. ‘Een eerste reactie? Nou dit werkbezoek zou wel drie dagen mogen duren. Het is zo interessant,’ aldus een van de deelnemers.
‘Het is heel nuttig om vanuit de praktijk te horen wat uitdagingen en dilemma’s zijn en het is goed om daarover met elkaar in gesprek te gaan. Uiteindelijk kunnen we elkaar op deze manier helpen’, vertelt een deelnemer. De medewerkers van Jeugdformaat zijn ook enthousiast over de bijeenkomsten. ‘Er was veel interesse in de hulp die we bieden. Fijn om in een informeel gesprek te spreken over wat we tegenkomen en waar we elkaar kunnen vinden. Dat gaf echt energie.’