Klachtencommissie Jeugdhulp Zuid Holland
Als de gesprekken naar jouw mening onvoldoende helpen, of als het probleem te groot is, dan kun je een klacht indienen bij de Klachtencommissie Jeugdhulp Zuid-Holland.
De leden van deze externe klachtencommissie werken niet bij Jeugdformaat en zijn onafhankelijk. Zij hebben een geheimhoudingsplicht; dat wil zeggen dat zij niets over jouw klacht vertellen aan anderen die er niets mee te maken hebben.
In het klachtenreglement staat precies beschreven hoe de Klachtencommissie werkt, wie een klacht kan indienen en waarover een klacht kan worden ingediend.
Klachtbehandeling
De belangrijkste stappen voor het indienen en de behandeling van een klacht zijn:
- Om een goed beeld te krijgen van uw klacht en de omstandigheden heeft de klachtencommissie een klachtenformulier. Vul dit klachtenformulier zo volledig mogelijk in. U heeft ook de mogelijkheid bijlagen toe te voegen.
Voor advies en ondersteuning bij het indienen van een klacht kun je terecht bij Jeugdstem. De mensen van Jeugdstem werken niet voor Jeugdformaat. Zij kunnen jou helpen bij de voorbereiding en het voeren van het klachtgesprek. Zo bereik je Jeugdstem:- Bel gratis naar 088 – 555 1000
- Chat met een vertrouwenspersoon via www.jeugdstem.nl De chat is open van maandag t/m donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur.
- De Klachtencommissie neemt klachten in behandeling die: gaan over een gedraging van hoogstens een jaar geleden en worden ingediend door de jongere zelf, een ouder, degene die samen met de ouder gezag uitoefent, een voogd, een pleegouder of een nabestaande. De Klachtencommissie ontvangt het klachtformulier het liefst per e-mail:
secretariaat@klachtencommissiejeugdhulpzh.nl.
Als e-mailen niet kan, kun het formulier per post verstuurd worden naar
Klachtencommissie Jeugdhulp Zuid-Holland
postbus 258
3000 AG Rotterdam. - Degene tegen wie je de klacht richt, krijgt van de Klachtencommissie de klacht toegestuurd en reageert daar schriftelijk op (het verweerschrift). Die reactie ontvang je zelf ook via de Klachtencommissie.
- De Klachtencommissie nodigt jou en degene tegen wie je de klacht richt uit voor een hoorzitting.
Tijdens de hoorzitting geeft de Klachtencommissie jou en de beklaagde de gelegenheid om over de klacht en het verweer te praten, en om vragen van de commissie te beantwoorden. - De Klachtencommissie geeft binnen acht weken een oordeel en eventuele aanbevelingen (uitspraak).
- Na ontvangst van de uitspraak, ontvang je van ons een reactie op de uitspraak van de klachtencommissie, waarin we benoemen welke (eventuele) verbetermaatregelen we naar aanleiding van de uitspraak nemen.
Meer informatie
- Als je vragen hebt over de externe klachtenprocedure kun je contact opnemen met het secretariaat van de Klachtencommissie.
- Kinderombudsman of Ombudsman: Bent u ontevreden over de uitspraak van de klachtencommissie en/of de reactie van ons daarop? Dan kunt u terecht bij een kinderombudsman of een ombudsman voor volwassenen. Kijk hiervoor op de website van uw gemeente